De leuke ledenbeeldjes

In 1999 ontstond binnen het bestuur van de fanclub het idee om leden, die de fanclub opnieuw een jaar trouw zouden blijven, een gratis geschenk aan te bieden dat niet in de handel verkrijgbaar zou zijn. Het duurde niet lang, of kunstenaar Fons van Dommelen, erelid van de vereniging en maker van de reeks Suske en Wiske-beeldjes, kreeg het verzoek om een voorbeeld uit te werken...

In augustus 2000 verscheen, later dan gepland vanwege de drukte rond de Albert Heijn-actie, het eerste schitterende werkje van zijn hand: Wiske uit "De perenprins". De detaillering en de keuze voor deze Wiske maakte het beeldje direct erg succesvol bij leden verzamelaars. Tientallen leden werden met terugwerkende kracht lid om het kleinood alsnog in de verzamelkast te kunnen plaatsen.
Al in september van datzelfde jaar begon Fons van Dommelen aan zijn tweede kado. In de lijn van het verschijnen van karakters in Suske en Wiske-avonturen was nu Suske aan de beurt. Zodoende werd op de fanclubdag van 22 april 2001 Suske uit "Wattman" aan de leden gepresenteerd. Ook deze versie viel goed in de smaak, getuige de vele reacties en verzoeken. De kado's worden echter in een oplage gemaakt die gelijk is aan het ledenbestand, met daarbij enkele exemplaren om schade en dergelijke op te vangen. Ze zijn los in de verkoop niet verkrijgbaar.
Wie lid was in 2001 en lid bleef in 2002 kon op de fanclubdag van 21 april 2002 de elegante Sidonia uit "De eenzame eenhoorn" afhalen op vertoon van de ledenpas. Het beeldje werd al vroeg in 2001 door Fons van Dommelen gemaakt. Op de fanclubdag van 13 april 2003 was een prachtige Lambik uit "De kleine postruiter" aan de beurt.
Het verhaal "De toffe tamboer" stond model voor het vijfde ledenbeeldje. Jerom werd, inclusief tamboer, minitieus nagemaakt en gepresenteerd op de fanclubdag van 2004.
Het zesde geschenk is gepresenteerd op de fanclubdag van 2005, althans dat was de bedoeling. Het beeldje van Barabas uit "De racende race" zag pas later in april het levenslied door transportproblemen bij de firma Parastone.
Schanulleke uit "Het vliegende bed" is gekozen als zevende ledenbeeldje, voor het jaar 2006. De prachtige creatie van Fons van Dommelen bestaat voor het eerst uit twee figuurtjes. We zien in het klein Jerom weer terugkomen, die de grote Schanulleke probeert tegen te houden.
Na de hoofdfiguurtjes is er voor 2007 gekozen voor een nevenfiguur uit de reeks. Er is gekozen voor Savantas uit "De sprietatoom". Dit figuur sprak al snel tot de verbeelding toen het verhaal verscheen in de krant. Nu nog is het een mysterieus figuur dat nog nooit als beeld is verschenen. Op het mini-tafereel heeft hij Lambik net verkleint.
Voor 2008 is een tweede schurk naar voren geschoven en wel niemand minder dan Krimson. Het bestuur heeft hierbij gekozen voor een pose uit het verhaal "De regenboogprinses". In dit verhaal is Krimson te zien als piraat op zoek naar het goud. Krimson is in dit verhaal fraai uitgedost als piraat, inclusief zwaard en hoed!
In 2009 brengt de fanclub een goedaardige 'schurk' uit in de vorm van Van Zwollem, de vader van Anne-Marie van Zwollem. Het beeldje is gekozen uit "Het sprekende testament".
2010 brengt een mooi minitafereel van Theofiel Boemerang op de vlucht richting de aarde. Er gekozen voor een scene uit "De tikkende tinkan".
2011 en 2012 brengt voor de leden twee zeer bijzondere ledenbeeldjes: het Fameuze Fanclub-logo! In 2011 komt Suske met de S en Tobias en Schanulleke uit en in 2012 Wiske met een W. Fons van Dommelen heeft er ware kunststukjes van gemaakt voor de vereniging.
in 2013 brengt de fanclub voor haar leden een mooi beeldje van Vitamitje uit. Het gaat om een scene uit 'De Tootootjes', waarbij Vitamitje haar kinderen voedt.

Arthur, de vliegende aap, werd in 2014 geportretteerd zoals hij voorkomt in 'De sissende sampan'.

Suske's voorvader Sus Antigoon werd in 2015 vereeuwigd in een karakteristieke pose uit 'Het eiland Amoras'. In 2016 was het de beurt aan Papal Lambik, de vader van Lambik en Arthur, uit 'De tamtamklopper'.

De portrettering van familieleden werd voorgezet in 2017 met een beeldje van Carmencita Falasol, de nicht van Sidonia die we voor het eerst zien in 'De stierentemmer' en in 2018 met Rikki, de broer van Wiske uit het album 'De avonturen van Rikki en Wiske'.

In 2019 ontvangen de leden een beeldje van Moe Mie, de moeder van Jerom die haar debuut maakte in 'De malle mergpijp'.

In 2020 vierden Suske en Wiske hun 75-jarig jubileum. Ter gelegenheid hiervan bracht De Fameuze Fanclub een groot beeld uit van Vandersteen aan zijn tekentafel. Ook het ledenbeeldje van dat jaar was een portret van Willy Vandersteen. Fons van Dommelen portretteerde de jonge Willy zoals hij voorkomt in het album "De 7 schaken".

Achiel, de butler van Krimson, kreeg de eer om in 2021 geportretteerd te worden door Fons van Dommelen.
Hij werd in 2022 opgevolgd door Rosse John, de neef van Sidonia die de lezers leerden kennen in 'De lachende wolf'.
Jef Blaaskop werd in 2023 vereeuwigd in zijn rol als koning van Amoras.
In 2024 werd de serie verder uitgebreid met het laatste dwaallicht, uit het gelijknamige album.

De fanclub probeert ieder jaar een beeldje uitbrengen, waarbij het uitgangspunt is dat juist alternatieve verschijningen van de hoofdrolspelers of nevenpersonages worden uitgebeeld.
Alle leden die het lidmaatschapsgeld voor een jaar hebben betaald komen in aanmerking voor het ledenbeeldje.

Wie na afloop van een jaar toch nog de hand wil leggen op de beeldjes dient rekening te houden met een lidmaatschap over voorgaande jaren. De oudere beeldjes, waaronder die van Wiske, Suske en Sidonia en Lambik zijn al op.